Érdekes módon, amit tango nuevónak, azaz új tangónak neveznek, valójában már egészen régi. Tulajdonképpen egészen a nyolcvanas évekre nyúlik vissza. Akiknek a nevéhez köthető, kétségbe is vonják, jogos volt-e valaha eza megnevezés. De valami fontos valóban történt, és ezt a fontos dolog mára már része annak, ahogy az argentin tangót ma táncoljuk. Gustavo Naveira szavait idézem, aki ennek a változásnak az egyik legfontosabb vezéralakja, és akiről (pontosabban róla és Giselle Anne-ről) itt most egy nagyon érdekes videót is belinkelek: "Valaki úgy gondolta, ezt tango nuevónak nevezi el, pedig valójában csak annyi történt, hogy a tánc fejlődött." Argentínában 1983 óta van demokrácia (hosszú évtizedek diktatúráját követően), és a tangó ez idő alatt, jórészt a hatvanas évektől, gyakorlatilag majdnem megszűnt létezni. A demokráciával újra feltűntek a tangós helyek, és a fiatalok tanulni kezdték a táncot azoktól a régi milongueróktól, akiknek a túlnyomó többsége ma már nem él. Sokan, köztük képzett táncosok is, szerették volna megérteni, milyen struktúra áll emögött a tánc mögött. Ahogy Giselle is mondja a videóban,. "Akadémikus képzettséggel rendelkeztem, és szerettem volna ugyanezen a módon megérteni a tangót is." A mozgalom élén a legmeghatározóbb nevek Gustavo Naveira és Fabian Salas, és a később kettőjükhöz csatlakozott még Mariano Chicho Frúmboli is (meg persze még nagyon sokan mások). A lényeg tehát az volt, hogy megértsék, megfejtsék valahogy a rendszert, amire a tangó épül. Ahogy egy nyelv esetében egy anyanyelvi beszélő nincs feltétlenül tisztában a szabályokkal, de mégis alkalmazni tudja azokat, ugyanúgy a tangó esetében is meghúzódik egy ilyen rejtett struktúra a lépések és kombinációk mögött. Ahogy hosszú éveken keresztül elemezték a lépéseket a mozgást, sikerült megismerni és leírni az egész mögött rejlő rendszert is. Ez pedig lehetővé tette, hogy ugyanezeknek a szabályoknak az alapján új dolgok szülessenek, a tánc pedig fejlődésnek indult. Hogy leegyszerűsítsem és megértessem, mit jelent ez, anélkül, hogy túlságosan elmélyülnék a témában, olyasmikről van szó, hogy például, amit lehet jobbra, azt próbáljuk ki balra is, ha ezután eddig azt csináltuk, akkor mi lenne, ha megfordítanánk a sorrendet. Itt a lány ezt szokta csinálni, mert ez a szokás, de próbáljuk meg, talán le is lehetne vezetni.... Az ötletek megvalósításához sokszor szükség volt egy pontosabb technika kialakítására is, mely részben a régi szintén nem annyira tudatos technikákon is alapult, de más műfajokból is kölcsönöztek megoldásokat. A folyamatnak később Lucas is részese volt kamaszként, és első kézből tapasztalta meg azt a kreativitás hullámot, melyet ez a gondolkodásmód útjára indított. Ekkoriban az volt a kihívás, hogy bármilyen őrült ötletet ténylegesen le lehessen vezetni improvizatív módon. A technika tehát nem csak arról szólt, hogy miképp helyezd a lábad a földre, hanem hogy hogyan kommunikálj a partnerrel és értsd, érezd őt, minél kifinomultabb módon, szavak nélkül. Hogyan érd el, hogy a legmegdöbbentőbb mozdulatot is le tudd neki vezetni. Persze ezeknek a mozdulatoknak egy része talán már túlzás is volt, de a lényeg örökre megmaradt a tangóban: a struktúra, a technika és a partner legkifinomultabb érzékelése. Az azóta kialakult stílusok, mint az például, amit ma szalonnak hívunk, a kísérletezéssel szemben, inkább a régi eleganciához, a gyökerekhez és az egyszerűbb formákhoz kívánt visszatérni, és sokszor ennek a stílusnak egyes képviselői lekicsinylően nyilatkoztak a nuevóról. De az igazán nagy táncosok ebből a vonalból pontosan látják most is, hogy mindez, és minden a tangónak, a tangó fejlődésének a része. Míg a kevésbé felkészült, kevesebb információval rendelkező táncosok azt hiszik, hogy a két műfaj között valamifajta háború van, a nagy "nuevo" mesterek óráin (ők nem szeretik ezt a címkét, de az egyszerűség kedvéért most ezt alkalmaztam) - szóval ezeken az órákon bizony gyakran látni világklasszis táncosokat a szalon képviselői közül is. Ők pontosan tudják, hogy minden mindenre hat, és minél több mindent tudsz, annál jobb táncos leszel... Használják ezt a technikát, értik ezt a rendszert. Ahogy Gustavo mondja a videóban: "Nem az egyik vagy a másik tangót táncolod, hanem vagy jól táncolsz, vagy rosszul táncolsz." ***** Tévhitek: A tango nuevo nem egy stílus, sokkal inkább egy technika és egy rendszer A tango nuevo nem azt jelenti hogy másmilyen műfajú zenére táncolsz random lépéseket nagyon távoli tartásban. A tango nuevo nem egyenlő a távoltartással (de elfogadja a közeltartást és a távoltartást is) A tango nuevo nem ment szembe a hagyományokkal (persze a régiek részéről rengeteg kritika érte, hiszen ők nem értették pontosan, mi történik); pont a hagyományokból építkezett. Talán nincs is olyan, hogy tango nuevo - egy állandó fejlődés van, aminek ez egy fontos állomása volt, és mára már rengeteg akkori felfedezés beépült a táncba. Lehet, hogy végsősoron tényleg csak egy tangó van.
0 Comments
Leave a Reply. |
Lucas & JuditAz argentin tangó iránti szenvedélyünk miatt kezdtünk ebbe a blogba, és célunk, hogy minél több értékes és izgalmas információt tegyünk elérhetővé a magyar közönség számára. Bejegyzések
February 2024
Categorías |